• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur man ska gå vidare?

Peter73

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Ja ok , tror du det är smart att vi diskuterat detta med skuldrådgivare ?

Jag tänkte att vi försöker betala gott vi kan under tiden vi väntar på beslut eller tänker jag fel ?

Om vi blir nekade skuldsanering tänkte jag fråga min vän för lån samt boka möte på Nordea när sista UC försvinner i maj 2025.

Eller om man blir nekad blir det löneutmatning direkt?

Vill slippa löneutmatning för varje pris. Kämpa till den sista möjlighet.
Blir det inte problem med Nordea om du blir nekad o tar ett möte med dom, eftersom jag sett att flera får betalningsanmärkning i samband med skulsanerings ansökan.det var bara en tanke kan ha fel.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Blir det inte problem med Nordea om du blir nekad o tar ett möte med dom, eftersom jag sett att flera får betalningsanmärkning i samband med skulsanerings ansökan.det var bara en tanke kan ha fel.
Man får ingen anmärkning i samband med ansökan. Det är om man får inledande skuldsanering som det sker.
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Blir det inte problem med Nordea om du blir nekad o tar ett möte med dom, eftersom jag sett att flera får betalningsanmärkning i samband med skulsanerings ansökan.det var bara en tanke kan ha fel.
Tack för input men som jag fick höra är om man får inledande skuldsanering.

Ringt Inkasso så vi måste betala omgående 3000 kr och från december 1500 kr per månad. Fy kan jag säga.

Jag har betalat 60 000 kr Lumify och avslutat lån hos dom och sambo betalade in 47 000 kr så han hade typ 3000 kvar att betala så vi tänkte betala dom 3000 kr vid nästa lön men han lånade igen 3000 kr för att betala Inkasso.

Vi kunde hitta ej annan lösning tyvärr då dom krävde omgående 3000 kr!

Vi tar en dag i taget så samlar nu krafterna att kontakta kommunen. Jäkla jobbigt men det är ett måste.
Fortfarande förbereder mig med att skriva in allt i Excel fil.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Ni gör det bra eftersom nu tar ni steg i rätt riktning. Det är bara att fortsätta kämpa !
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
En annan fråga , om man lyckas ej med skuldsanering och få till slut löneutmatning hur lång tid tar det att betala såna skulder ?
Ungefär ?

Vi har jämkat hela 2024 så undrar om vi kommer att få tillbaka pengar i april 2025 under sanerings ansökan ?

Den här månaden tar vi ut 60 000 kr ( ej jobbat extra i augusti) så det kommer att bli kämpigt att klara månaden.

Däremot i september blir det 5 extra dagar för min del så kommer att få ca 40 000 kr oktober lön efter skatt.
Sambo ca 34 000 kr så ngt bättre än september lön.
 

Lock

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
10 September 2024
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
15
Poäng
51
En annan fråga , om man lyckas ej med skuldsanering och få till slut löneutmatning hur lång tid tar det att betala såna skulder ?
Ungefär ?

Vi har jämkat hela 2024 så undrar om vi kommer att få tillbaka pengar i april 2025 under sanerings ansökan ?

Den här månaden tar vi ut 60 000 kr ( ej jobbat extra i augusti) så det kommer att bli kämpigt att klara månaden.

Däremot i september blir det 5 extra dagar för min del så kommer att få ca 40 000 kr oktober lön efter skatt.
Sambo ca 34 000 kr så ngt bättre än september lön.
Det beror på hur mycket du kan betala i en löneutmätning.
Mest troligen så kommer du inte betala tillbaka skulden på överskådlig framtid med löneutmätning då du mest troligen kommer betala mindre på skulderna än du gör idag.

Du kan alltid göra en kalkyl på ditt förbehållsbelopp på https://kronofogden.se/nagon-har-et...lopp/fbb-berakning#/berakning/civilstand-barn (tänk på att vissa boendekostnader inte får räknas in t.ex försäkring och hushållsel.)

Har ni då ett förbehållsbelopp på säg 45,000 och ni har ut 60,000 så kommer 15,000 utmätas. Har ni då 1.4 miljoner så kommer era skulder mest troligen inte betalas tillbaka med utmätning om ni inte får en massiv inkomstökning.

EDIT: Skrev att 15,000 kommer utmätas, men det bör stå upp 15,000 till då det finns 2 olika utmätningar där den ena innebär en fast summa och den andra innebär allt över en viss summa.
 
Senast ändrad:

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Det beror på hur mycket du kan betala i en löneutmätning.
Mest troligen så kommer du inte betala tillbaka skulden på överskådlig framtid med löneutmätning då du mest troligen kommer betala mindre på skulderna än du gör idag.

Du kan alltid göra en kalkyl på ditt förbehållsbelopp på https://kronofogden.se/nagon-har-et...lopp/fbb-berakning#/berakning/civilstand-barn (tänk på att vissa boendekostnader inte får räknas in t.ex försäkring och hushållsel.)

Har ni då ett förbehållsbelopp på säg 45,000 och ni har ut 60,000 så kommer 15,000 utmätas. Har ni då 1.4 miljoner så kommer era skulder mest troligen inte betalas tillbaka med utmätning om ni inte får en massiv inkomstökning.

EDIT: Skrev att 15,000 kommer utmätas, men det bör stå upp 15,000 till då det finns 2 olika utmätningar där den ena innebär en fast summa och den andra innebär allt över en viss summa.
Tusen tack för svar!

Vi satsar på skuldsanering men det är bra att veta hur det ligger till i fall man hamnar där.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
En annan fråga , om man lyckas ej med skuldsanering och få till slut löneutmatning hur lång tid tar det att betala såna skulder ?
Ungefär ?

Vi har jämkat hela 2024 så undrar om vi kommer att få tillbaka pengar i april 2025 under sanerings ansökan ?

Den här månaden tar vi ut 60 000 kr ( ej jobbat extra i augusti) så det kommer att bli kämpigt att klara månaden.

Däremot i september blir det 5 extra dagar för min del så kommer att få ca 40 000 kr oktober lön efter skatt.
Sambo ca 34 000 kr så ngt bättre än september lön.
Det känns spontant som det är en lång resa att bli skuldfri med löneutmätning, kanske livslång beroende på hur mkt som kan utmätas. Men det blir ju rejält med ränta varje månad när dröjsmålsräntan börjar ticka…

Har inte läst hela tråden från början, men finns det något annat att utmäta, eller sälja för att förbättra ekonomin? Hus, bil osv…?
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Det känns spontant som det är en lång resa att bli skuldfri med löneutmätning, kanske livslång beroende på hur mkt som kan utmätas. Men det blir ju rejält med ränta varje månad när dröjsmålsräntan börjar ticka…

Har inte läst hela tråden från början, men finns det något annat att utmäta, eller sälja för att förbättra ekonomin? Hus, bil osv…?
Vi har inget hus /sålt bil för att betala Lumify.
Inflation/höga räntor /sjukdom har gjort att vi hamnade där vi hamnade tyvärr.

Vi satsar på skuldsanering i första hand , om vi får ej den får vi boka ett möte hos Nordea maj 2025 ( låna ca 200 000 kr från en god vän och betala kredit kort samt några andra lån ) , UC förfrågan blir det då 0 så vi få se om man kan få samlingslån med lägre ränta på ca 10 år samt amortera extra.

Om vi ej lyckats med detta hamnar vi hos KFM troligtvis till slut.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp